Translate

lördag 3 maj 2014

Lydnad

Lydnad

VARNING!!! Det kommer att bli mycket hund här framöver. 
Måste börja anteckna utvecklingen på min träning tänkte jag. 

Har ju gått mängder med kurser på Bonizas Hundskola. Då man lyckats få en hund som älskar att arbeta, o är grymt duktig oxå så vill jag inte att hon bara ska köra vardagligt. Jag vill verkligen se hur långt vi kan komma. 

Så för någon vecka sedan börja jag en tävlings lydnads kurs på burlövs bk. Visst vi har lydnads kurs på Bonizas men den krockar alltid med mina egna kurser. 

Första tillfället var jag rätt nervös. Men det kändes kanon direkt. Blev intagen i en privat tränings grupp direkt. Där man tränar 2 gånger i veckan, men även så brukar det hända roliga saker på helgerna. 

Jag går iaf lydnads klass 1 nu. Är mängder med saker att tänka på... Det som ingår i lydnads klass 1 är:


LYDNADSKLASS I

1. PLATSLIGGNING (2 min.)
- Koppla loss, stoppa undan kopplen - Lägg hundarna - Lämna hundarna - Helt om halt - 2 min,Tiden ute, gå tillbaka till hundarna - Sätt upp hundarna - Momentet slut, koppla hundarna. 
Förarna lägger hundarna med ca 7m mellanrum, går iväg 10 m och stannar väl synliga för hundarna. När föraren lämnar hunden får kommandot ”Stanna kvar” användas.

2. TANDVISNING 
Obligatoriskt moment.  
Hunden skall vara kopplad och i utgångsställning. Domaren skall utan svårighet kunna kontrollera hundens bett. I bedömningen tas hänsyn till hundens allmänna uppträdande. 

3. LINFÖRIGHET (med slakt koppel)
- Framåt marsch - Höger om marsch - Helt om halt - Framåt marsch - Helt om marsch - Vänster om marsch - Gör halt - Framåt marsch - Helt om marsch - Språng marsch - Vanlig marsch - Helt om halt - Momentet slut.
Hunden förs i fritt hängande koppel och skall villigt och rakt följa föraren, gående invid dennes vänstra sida med huvudet eller bogen i jämnhöjd med förarens knä. Linförighet skall prövas i vändningar och halter i vanlig marsch. Hunden ska även prövas under rak språngmarsch där märkbar tempoväxling ska föreligga. Då föraren gör halt, skall hunden utan kommando inta utgångsställning. Vid nytt marschanträde och vid förändring av gångart får kommandot upprepas.

4. PLATSLÄGGANDE 
- Framåt marsch - Kommendera (ligg) - Helt om halt - Gå tillbaka till hunden - Sätt upp hunden - Momentet slut. 
Momentet inleds med fritt följ. På kommando eller handtecken skall hunden snabbt lägga sig. Platsläggande utförs under gång utan att föraren stannar. Föraren fortsätter ca 10 m, gör helt om halt och återvänder sedan till hunden på order av tävlingsledaren.

5. INKALLNING 
- Föraren framåt marsch - Gör helt om halt - Kommendera (hit) - Momentet slut.
Hunden lämnas i sittande ställning varefter föraren på tävlingsledarens order går ca 15 m i anvisad riktning . Innan föraren lämnar hunden får kommandot ”Stanna kvar” användas. På tävlingsledarens order inkallas hunden.

6. STÄLLANDE
- Framåt marsch - Kommendera (stå/stanna) - Gör helt om halt - Gå tillbaka - Sätt hunden - Momentet slut
Momentet inleds med fritt följ. På kommando skall hunden snabbt ställa sig. Stående utförs under gång utan att föraren stannar. Föraren fortsätter ca 10 m, gör helt om halt och återvänder sedan till hunden på order av tävlingsledaren.

7. APPORTERING (utförs sittande vid förarens sida) 
- Håll fram föremålet - Kommendera (apport) - (5 sek) - Ta föremålet - Momentet slut.
Hunden i utgångsställning. Hunden skall på kommando gripa en apportbock av trä som av föraren med höger hand räcks fram mot hunden. Hunden skall hålla apportbocken ca 5 sek. Därefter skall föraren, efter order av tävlingsledaren, kommendera hunden att avlämna apportbocken.

8. HOPP över hinder 
- Ställ upp på lämpligt hoppavstånd - Lämna hunden och gör Helt om halt på lämpligt avstånd på andra sidan - Kommendera (hopp) - Momentet slut.
Hunden lämnas i sittande ställning på valfritt avstånd från hindret. Föraren ställer upp på valfritt avstånd på motsatta sidan i riktning mot hindret. Innan föraren lämnar hunden får kommandot ”Stanna kvar” användas. På förarens kommando skall hunden hoppa fritt över hindret och inta utgångsställning. Hindret skall vara täckt och hopphöjden vara densamma som hundens mankhöjd, avrundad till närmaste 5 cm. På begäran av föraren kan höjden sättas högre, dock högst 1 m.  

( hämtat på http://www.sshk.a.se/lydnad.htm)


Så man har en hel del att träna på. Sedan ska man ha koll på att man inte ger dubbel kommandon. Tex säga ligg och samtidigt visa med hand, eller säga det två gånger. Att man går och locka på hund eller prata. Godis har inte inne på banan att göra. 


I måndags var det vanlig träning. Men de frågade om vi var intresserade av en tränings tävling. Det sa man inte nej till. Så grymt nyttigt att se hur långt vi kommit och vad man ska tänka på .. 

Nu på torsdag så kommer en planerad tränings tävling. Den ska vi också vara med på..


Just nu tränas det för fullt. När vi började på klubben, så hade jag lite besvär, då Chianti sprang upp och körde varv efter varv. Detta löste vi med att Sandra stod bakom med långlina. Denna har vi släppt nu. Det hon gärna gör är att lukta backen, o äter gräs eller fågel skit. Detta försöker jag plocka bort. Börjar bättra sig. I måndags börja hon klia sig och ställde sig upp. Så vi nollade.

Tandvisningen fungerar, men drogs ner pga att hon ställde sig.

Linförigheten, fungera då o då. Luktar gärna i backen, så det jobbar vi stenhårt på. Börjat klicka minsta kontakt, o ska börja öka tiden hon håller kontakten.

Inkallning, den hade vi 10 poäng på i måndags. Men idag på kursen så rusar hon för långt förbi mig. Har jag otur så glömmer hon bort ingången. Ibland flyger hon på mig innan ingången. 

Läggandet sitter faktiskt bra, hon slänger sig ner när jag säger ligg.. När jag kommer tillbaka så inväntat hon sitt kommandot. 

Ställandet, där nolla vi i måndags. Hon gick för många steg. Så detta jobbar vi mycket på. Just nu använder jag mig av "avstånds belöning" lägger hennes boll bakom, fot, stanna, jag går ifrån, kommer tillbaka. Kommendera sitt, sedan får hon sin boll... Blir bättre o bättre..

Sedan har vi apportering. Den är svår. I början höll hon den bara några hundradelars sekunder. Nu börjar hon tugga på den. Jag nolla i måndags, för hon släpptes så fort. Så nu tränar jag tiden hon håller. Bitandet tar jag sedan. Hellre att hon håller i 5 sekunder o får poäng, än att träna bitandet o får noll för att hon inte håller tillräckligt länge.

Sist är hindret. Där sprang hon förbi var gång. Men nu har hon fattat det. Dock stod jag för nära hindret, IOM att hon är så snabb så hon inte hinner ta ut hindret. Idag när vi träna så fick jag en klock ren ingång och även bra hopp... 

Nu är det ju tränings tävling på tors, så vi har denna v o slipa lite till. Så hoppas vi på en liten förändring denna gång. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar