Translate

måndag 12 maj 2014

Tränings tävling

Ja i torsdags var det då dags för tränings tävling. Under veckan när vi tränade gick det ju så där. Inte ett enda moment kändes säkert.. Väl på klubben så skulle jag värma upp. Hur gick det då?!?! Jo åt skogen, hon kunde verken sitt eller ligg. Blev ganska nervös då. 

Vi lottade start nr, så jag fick nr 9, vilket var sist ut. Började med plats liggning, efter knappt halva tiden så gör hon det igen.....ställer sig upp och börjar äta gräs..... Men rör sig bara några steg, jag stod kvar 10 m bort. Det var två hundar som rök ihop, var nästan hundra på att Chianti skulle dra dit på en gång, för hon brukar alltid lägga sig och kolla upp hur de reder ut det, en liten polis som hon är. 
Men hon stod då kvar, tittade på mig och även tävlings ledaren. Äntligen var tiden slut, och jag kunde gå fram till henne. Tur att hon inte drog iväg, för då hade det varit slut där... Nu blev det dock 0 poäng. Sedan var det Tandvisningen, där satt hon faktiskt kvar denna gång, men var lite motvillig, så 8 poäng blev det. 

Där efter blev det en bra stunds väntan innan det blev vår tur. Då vi började med linförighet, fungerar väl inte hundra. Vill inte skylla på min fot, men lite måste jag få tillägga att den försvårar de hela. Men sedan är det ju kontakten, börja fundera på om det verkligen är en hund man här.... Verka mer som en 
Ko....

 Eller är hon kanske en mammut 



Spelar dock ingen roll, för gräs älskar hon iaf....så få kontakt med henne utan att locka och prata med henner ta i henne är ganska omöjligt. Så jag fick under momentet och även mellan lite påbackning att jag tar i henne...
Så det blev bara 5 poäng i linförighet. Men jag vet vad jag har att jobba med.

Där efter kom läggandet, det som har suttit fint innan. Som gjorde mig lite orolig innan de var min tur,  då hon inte ens lade sig. När det var dags så lade hon sig, men snett och även här åt hon gräs. När jag just skulle ge kommandot "sitt" så satte hon sig. Så det var förtidigt. Så där blev det också en 5 a. 

Sist när vi hade tränings tävling så fick jag 10 på inkallning, denna gång blev det 9,5. Hon är väldigt snabb in, ibland klockrent, vissa gånger hoppar hon in i mig och någon gång för långt bak innan hon vänder och sätter sig. Så detta måste säkras....

Ställandet, har jag inte fått till så bra ännu. Så där nolla vi, hon gick för långt innan hon stannar. Hon väntar dock på mitt kommando vilket ändå är på rätt håll. 

Apporteringen då, hon tuggar, och släpper snabbt. Så där var det också 0. Lägger vikt på att hålla längre, så tuggandet får vi ta senare. 

Sist ut var hoppet. Det funkar faktiskt ganska bra, iaf fram till ingången där hon "stöter" in i mig. Så det blev 8,5. Så det ska tränas bort.

I helhet fick vi 6, beror på kontakten, att jag tar i henne o att hon är lite busig. Men det kommer.."

Nu har jag tagit råd av bästa uppfödaren o även andra att ge henne paus. Chianti är ju en pigg o glad hund. Som alltid är redo. Så jag har ju oftast med henne på kurser, men sedan tränar vi ju rätt mycket. Så det har nog blivit lite mycket. Så nu ska hon få lite tid på sig att varva ner, kan ju även hoppas på att löpet kommer igång..

Den 4 juni ska hon röntgas, lite nervös för svaret. Dock är jag säker på att det kommer att gå bra. På söndag är det utställning som gäller. Bara Chianti här hemma som ska ställas. Dock ska vi ställa 2 hundar till. Klinga o trilla. Börjar även närmar sig två valpningar också. Hoppas att de inte krockar med utställningen. För jag vill ju gärna vara med ju. 

Nä nu ska jag sova... På återhörande

Tack o hej leverpastej 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar