Translate

fredag 29 november 2013

Hund/arna

Tänkte göra ett liten inlägg per hund vi har. En liten presentation av dem....
Jag har redan som barn längtat och velat ha hund. Men det blev aldrig av. I mitt förra förhållande fungerade det inte pga allergi. Så vi hade pratat om hund här hemma, men hade ju lite allergi att ta hänsyn till. Vi passade grannens hund ett tag och vi märkte inte av någon allergi. Blev så sugna på att skaffa en. Så vi började kolla runt lite. Ville ju gärna ha en så allergi vänlig hund som möjligt. Dock är det fel att säga allergi vänlig. Vi kolla runt bland lite olika raser. Vi fastna för en Coton de tuelar, hittade 2 valpar på annons. Så jag ringde och bokade in ett besök....... Sedan rulla det på. Nu har vi tre hundar här hemma och jag kommer att berätta lite om varje hund. 

Börjar här med den första vi skaffade. Den minsta till storleken men inte till sättet!! Hon har en stor personlighet med mycket kärlek, men även väldigt envis av sig. 

Smilla (Lady) född 20110601
Smilla föddes den 1 Juni 2011. Vi var och hälsa på henne när hon knappt var 5 veckor. En vit liten fluffig valp låg där i valplådan ihop med sin bror. De var en liten kull på två små valpar. Vi var först på plats och fick då välja först. Så det blev en liten tik. Min önskan var att ställa ut henne och även att föda upp en liten kull. Men hur det blir med det är en annan historia.

                            
                                                                   Smilla


 
Smilla & Thindra

                                            
                                                                  Smilla

Det blev nu någon veckas väntan innan vi åkte och hämta vår nya familjemedlem. Vi hade redan köpt hem allt vi behövde i början. Kände oss förberedda för att kunna ta emot en liten valp här hemma. Hon var då 8 veckor gammal. Hade planerat det så bra så gubben hade semester. Så vi alla hade chans att lära känna henne på alla bästa sätt...

 När smilla var 10 veckor så börja vi valpkurs på Bonizas Hundskola..... Bästa valet jag har gjort. Gick flera kurser hos dem...

- valpkurs
- vardagslydnad
-miljö träning
-avslappning
- Aktivering
-klicker kurs
-inkallning
-nosaktivering

Detta var härliga kurser, där jag och smilla lärde oss massor. Vid detta lagret så hade jag fått underbara vänner på hundskolan. Blev att jag var med vid en del kurser och hjälpte till.... Där lärde jag mig massor. Fick även en praktikplats på Bonizas hundskola. I samma veva så blev jag utbildad klicker instruktör. Men mer om den historien kommer senare. 

Hade som sagt en förhoppning om att ställa ut henne. Men det blev bara en utställning (än så länge). Ställde henne i Hässleholm. Fick jätte fin kritik på henne. Både päls, o helheten. Men.... Behövde mer ring träning. Men bara jag ta på hennes utställnings koppel så total vägrar hon att gå. Jag vill inte tvinga mina hundar att göra det de inte gillar. Hjälper inte med gott godis eller annat. Vill hon inte så är det så. Men tanker är att vi nu under våren ska ställa ut henne på inofficiella utställningar. Hoppas ju på att det ska gå bra o att hon kan tänka sig att röra sig i ringen. 

 
Vackra smilla..


Har tänkt att beställa röntgen i vår, för vill kolla så hon inte har några anmärkningar. Har hon inte det o hon kan gå någon utställning o få något bra pris så vill vi ev para henne. Så vi håller tummarna. 

Nu har smilla hunnit bli 2 1/2 år, o är en helt underbar. Önskar att vi får ett härligt liv tillsammans. 

Fortsättning följer......

Tack o hej leverpastej 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar