Translate

lördag 1 juni 2013

Två års kalas....

Idag blir det 2 års kalas här hemma... Det är vår lilla Smilla som fyller 2 år. Hon blir idag 24 hundår. 

Vår lilla bomulls tuss Smilla som idag blir 2 år.  


Tänk att för 2 år sedan hade vi inte ens en tanke på att skaffa hund. Jo längtan fanns hos hela familjen. Men bara längtan. Lill tös har ju lite allergi, så att skaffa hund var ju inte aktuellt. Vi passade en hund under en tid, tösen visa inga tecken. Vi träffa massor med hundar, även det funka ju så bra. Så vi börja kolla runt på lite raser som ev skulle funka. Hitta då några alternativ. Skulle åka titta på en annan ras, men så hitta vi just Smilla på en annons på blocket. En coton de tulear. Ringde uppfödaren och kände direkt att det "klicka". Bestämde att vi skulle komma o titta. Hon hade en tik o en hane. Då vi var först på plats fick vi oxå välja först. Valet gick till en liten tik
Smilla ca 5 veckor, när vi var och hälsa på första gången

Bomulls tussen


Stora dagen då vi hämta hem vår sötis

Vi hämta hem vår finaste, så underbart det var med denna lilla bomulls tuss. 
Hon var jätte duktig, knappt inga olyckor inne. 
När hon var 10 veckor så börja vi på Bonizas Hundskola... Vilket skulle visa sig att vara det bästa valet jag gjort. 

Smilla njöt av sommarens meloner. Hon älskade att ligga ute i skuggan. 

Jag och Smilla hanka fram oss kurs för kurs. Hon var redan då lite speciell. Hon bet o skällde massor på mig. Vi jobba o jobba. Jag o Smilla älskade att åka på kurs vecka efter vecka. Så fort jag tog fram tränings väskan gick hon i gång. 
Detta var verkligen räddning för mitt mående. När man går som jag med värk så värdesätter man det "lilla" o det lilla var/är just det med kurser. Trots att jag lever med smärta så är det med hundarna som gör att jag mår så pass bra. Vet att det finns de med sina åsikter om detta. Men de lever inte med min smärta 24/7, de vet inte hur jag är på kurser eller efter. 

I augusti förra året var det meningen att vi skulle skaffa ett sällskap till Smilla. En liten schapendoes valp. Men det blev inte någon tik till oss. Vi fick i stället låna den underbara Chia. Skulle låna henne 1-2 veckor. Det är juni nu, och hon bor ff hos oss. 

Underbara Chia.... Hon fyller en plats i vårt hem

I mars var dagen kommen. Då födde chias, dotter heidieh 12 st valpar. Jag fick den stora äran att vara med när hon födde sina valpar. Vilken upplevelse det var. 


Först ut, en brun tik. Exakt vad min dröm var. Så valet var enkelt. 


Så det blev en liten Lightschaps Helianhtus Chianti 

Det är en liten tik som nu blir 13 veckor. En duktig liten tik, en tik jag tror mycket på. Hon kan redan massor med saker. 

Nu tycker en del att det är galet med 3 hundar. Jo det är det kanske. Jag ville ha många barn, men vi blev lyckligt lottade med en underbar tös. Så nu kämpar jag med de tre underbara pälsbollarna vi har. Chia kan alltid åka "hem" men det hade gjort ont. Hon verka själv vilja vara här. Sedan behöver vi henne här. Bättre att fostra valp finns inte. Smilla kan hon oxå. 

I våras fick jag en praktik plats via hund skolan. Där jag är med o håller valp kurser. Det är så roligt att följa dessa små valpar i ca 8 veckor. Se deras utveckling, från att inte förstå vad "Klicker" är till att jobba massor med sina hussar o mattar. Vid kurserna är både Chia o Smilla med, de är duktiga instruktörs hundar. Nu ska även lilla chianti tränas att bli detta. 


Vackra Chianti

Så hundarna betyder väldigt mycket för mig och mitt mående. Även min älskade familj gör det. De som ställer upp på mig. Sedan vilka underbara vänner man lärt känna inom hundarna. De som man delar sitt intresse med. Det finns dem som man lärt känna genom Hundskolan som betyder massor för mig!! TACK till er, ni vet vilka ni är. 

Men åter igen....GRATTIS till SMILLA på 2 års dagen


Tack o hej leverpastej 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar